picasion.com

Bercerita Memerlukan Kreativiti

Time raya gini, kita bila bertandang ke rumah orang sebagai tetamu atau orang bertandang ke rumah kita menjadi tetamu kita, molek benar andai kata kita rancak bercerita-cerita dengan mereka. Biar kita ramah dengan tetamu, supaya hatinya senang dengan kita.
Tetamu ada yang dari jauh, ada yang dari dekat. Dari sebelum rumah pun ada, yang sebelum Raya memang tiap hari naik rumah kita, masuk bersantai-santai di rumah kita. Dia juga termasuk dalam kategori tetamu.
Ada orang kata, susah nak bercerita-cerita dengan orang yang menjadi tetamu kita. Payah nak memulakan cerita, tak tahu pekebendanya nak dijadikan cerita. Kekadang sampai kelu lidah tak taw apa cerita nak dibuka. Kekadang bila orang tanya kita, “apa cerita?”. kita jawab “tak ada”. Simply sebab kita tak tahu apa nak dicerita! Bercerita-cerita adalah satu seni.
Seperti seni-seni yang lain, bercerita-cerita memerlukan kreativiti. Anda kena kreatif. Nak kreatif tak susah, janji Anda kerap melakukannya, kerap mendesak minda Anda supaya jadi kreatif. Anda kena bijak mencetuskan idea. Anda kena ada bahan, topik, isu untuk dijadikan perbualan. Perbualan adalah pertukaran idea di antara Anda dengan orang lain. Selain idea, Anda akan bertukar-tukar pendapat, pendirian dan respon terhadap sesuatu isu.
Lantas, bertukar-tukar pendapat ni mencetuskan perbualan, kekadang membawa kepada perbahasan kecil berjam-jam lamanya.
Untuk mencetuskan idea spontan, Anda kena banyak memerhati, melihat, mengingat dan memikir. Lihat sekeliling, perhati dengan mendalam perkara-perkara berlaku di sekeliling Anda.
Paling senang, cerita pasal cuaca dan pendapat Anda tentang peredaran cuaca sekarang ini. Cuaca adalah tajuk paling mudah untuk mencipta perbualan di antara Anda dengan seseorang atau mungkin dengan 3-5 orang.
Anda boleh ikuti perkembangan berita. Ramai orang suka bercakap isu-isu terkini, misalnya isu politik, ekonomi, pembangunan atau isu masyarakat. Setiap orang mempunyai pandangan berbeza. Anda boleh pancing perbezaan itu untuk mencetuskan perbualan.
Orang-orang yang bekerja dalam bidang professional (misalnya guru, doktor, peguam, pensyarah, penulis, kakitangan kerajaan tahap tinggi) suka bercakap soal isu terkini.
Anda boleh gunakan isu sebagai cerita untuk membuka cerita.
Walaupun Anda orang muda, Anda boleh jadikan panduan ni sebagai asas pemula bicara. Tak ramai orang muda macam kita boleh bercerita-cerita dengan orang dewasa dan berkerjaya.
Tak ramai. Jika ada, orang muda itu adalah orang muda berwawasan dan ada skill komunikasi. Selain isu, Anda boleh reka cerita-cerita lawak yang boleh mencetuskan ketawa. Nak buat semua ni, Anda kena kreatif. Ambik cerita lawak yang lama atau reka saja sendiri cerita lawak yang baru.
Bercerita-cerita memerlukan kreativiti. Anda campur sedikit dengan inovasi. Inovasi bermaksud mengubah sedikti apa yang dah ada.
Kreatif, kita mencipta sesuatu yang baru, tak ada sebelum ni. Inovatif, kita mengubah sedikit, disesuaikan dengan citarasa kita.
Orang mudah tertarik dengan cerita-cerita lawak, cerita tentang kisah hidup orang lain, cerita tentang pengalaman Anda sendiri atau cerita tentang sesuatu isu mengikut pandangan positif Anda.
picasion.com