picasion.com

Elak Untuk Jadikan Duit Gaji Sebagai Motivasi

Kerja adalah sesuatu yang kita sanggup lakukan untuk mendapat bayaran upah. Ada upah bulanan, ada upah mingguan, ada upah bergantung pada jenis kerja yang kita lakukan dan kekerapannya.
Upah adalah sesuatu yang tetap. Janji kita buat kerja dulu.
Kita tetap akan dibayar punya, yang penting kita siapkan kerja. Orang ambik kita bekerja sebab dia memerlukan kemahiran, tenaga kita, kemahiran kita dan idea kita untuk membantu melancarkan organisasi miliknya. Majikan kita memberi upah kepada kita untuk membuat kerja-kerja yang dia tak dapat lakukan kerana dia memberi perhatian kepada perkara lain.
Sebagai pekerja, kita boleh mengambil inisiatif sendiri untuk belajar melakukan sesuatu diluar bidang kemahiran kita. Misalnya, jika kita bekerja sebagai tukang sapu, tak salah untuk kita belajar kemhiran membaiki komputer.
Jika kita bekerja sebagai pekebun kecil kelapa sawit, tak salah jika kita belajar kemahiran membaiki kereta walaupun kedua-duanya adalah bidang berbeza. Kita sentiasa ada peluang untuk membuat pilihan dalam hidup. Cuma, terpulang pada kita nak buat pilihan mana satu.
Untuk kita membuat pilihan, kita kena ada tujuan hidup. Kita kena cari apa objektif kita dalam menjalani hidup. Tanya diri apa peranan kita sebenarnya.
picasion.com