picasion.com

Berbual-bual - Kebaikan Dan Keburukannya Terhadap Minda Kita

Berbual dengan kerap dapat mengaktifkan minda. Orang yang kerap berbual-bual dan pandai memulakan perbualan, mindanya sentiasa kaya dengan idea. Kemudian, bila berdepan masalah, dia cepat menganalisa masalah tersebut kemudian menyelesaikannya dengan idea-idea yang lahir dari fikirannya. Kekadang, masalah yang timbul dalam hidupnya seolah-olah datang dan berlalu pergi begitu saja.Mindanya yang aktif membolehkan dia bertenaga, mempunyai daya fokus yang tajam tatkala melakukan sesuatu, menyiapkan sesuatu, menghasilkan sesuatu.
Berbual-bual dengan kerap membuat Anda dapat membayangkan dulu sesuatu topik sebelum membualkannya, lantas dapat melatih imaginasi Anda untuk menjadi semakin kuat. Ketika sedang berbual, pendapat Anda cenderung menjadi lebih logik, pemikiran Anda meragkumi hal yang kurang difikir orang lain.Berbual-bual mempunyai keburukan tersendiri. Antaranya:
1. Anda terdorong untuk berbohong. Anda mengada-adakan cerita sebagai penyedap perisa cerita Anda. Sekali berbohong, Anda akan terdorong untuk selalu berbohong. Sebagai penyelesaian, bercerita saja seadanya.
2. Anda terdorong untuk bersikap riak dan menunjuk-nunjuk. Sebagai penyelesaiannya, latih diri Anda untuk bersederhana, be humble, down to earth.
3. Rancak bercerita membuat Anda bercakap lebih banyak aspek-aspek negatif, kesannya fikiran Anda terbiasa kepada perkar-perkara negatif. Terlalu jarang orang kita berbicara secara positif dari sudut pandangan positif.
4. Anda cenderung untuk mengumpat dan mengata keburukan orang lain, kekurangan-kekurangannya dan kelemahannya. Sikap ini menjadikan Anda suka merendah-rendahkan orang lain, di mana ia merupakan sikap negatif.
Berbual-bual adalah satu seni, dalam masa yang sama berbual-bual adalah kemahiran yang perlu ada pada semua orang apatah lagi jika dia mahu berjaya.
Kita perlu kawal semua perkataan yang keluar dari mulut kita, di fikiran kita, di hati kita. Biar positif sentiasa supaya kita ditemukan dengan situasi-situasi positif dan dijumpakan dengan orang-orang positif yang banyak membantu kita memburu kejayaan.
picasion.com