picasion.com

motivasi Kerja - Masalah Kat Tempat Kerja Jangan Cerita Kat Rumah

Bagi yang bekerja di rumah, wujudkan satu ruang khusus untuk Anda bekerja, mungkin kat satu bilik tetap, atau satu sudut tetap di ruang tamu. Dah namanya rumah, mesti tak sunyi dari gangguan, khususnya gangguan bebudak. Masalahnya cuma satu saja - gangguan.

Untuk mengelak gangguan kerap, beritahu orang rumah waktu kerja kita, misalnya dari jam 8 pagi hingga 5 petang. Dalam waktu tu, beritahu diorang yang Anda sedang bekerja. Orang rumah akan faham juga Anda minta untuk tidak diganggu melainkan ada hal-hal tertentu. Andai kata Anda perlu kerja overtime, bagitau juga. Kena jujur, kena telus.

Bekerja di rumah tak sesuai untuk orang panas baran sebab banyak gangguan yang datang, lainlah andai kata dalam rumah tu kita tinggal sengsorang saja, atau berdua saja. Apabila gangguan datang dengan kerap tanpa dipinta, dah tentu tak sesiapa suka, dah tentu sesiapa saja boleh naik marah, tertekan jadinya.

Orang bekerja di rumah perlu bijak kawal emosi, bukan dia yang dikawal emosi.

Saya ambik masa untuk memahami hal ni, tapi bila saya dah cukup faham, saya diuji dengan berbagai situasi yang makin menggegarkan emosi. Kat situlah kita perlu banyakkan zikir dengan nama-nama Allah supaya dalam rumah tu tenang sentiasa.

Kat mana saya jumpa? Saya terbaca kat dalam sebuah buku tulisan Aa Gym. Kata Aa Gym, banyakkan zikir dalam rumah, supaya rumah tenang dan orang-orang dalam rumah pun merasa tenang, tak le asyik tertekan.

picasion.com